טיפול בחרדה אצל ילדים

אולי זה חרדה?

האם מסתתרת חרדה מאחורי הקשיים הלימודיים של הילד?

אנשים רבים מתמודדים עם חרדות, וכמובן גם ילדים. מחקרים שונים מצביעים על שיעור של 5-10 % מהילדים כסובלים מהפרעת חרדה כלשהי. לעתים החרדות פוגעות בתפקוד הלימודי של הילד. זה לא משום שהילד עם החרדות הוא פחות חכם מילד אחר. עם זאת לילדים עם הפרעות חרדה יש יותר קשיים לימודיים. נראה שהסיבה לכך היא שהחרדות וההשפעה שלהן מפריעה לילד לממש את מלוא הפוטנציאל הלימודי שלו. החרדה גורמת לו להפסיד ימי לימוד, חומר לימודי חשוב ואף מקשה עליו להתרכז בשיעורים ולהשתתף במטלות שדורשות שיתוף פעולה עם חברים נוספים.

ראובן (שם בדוי) בן 11, ילד חכם שאוהב מאוד לשחק עם האחים והחברים כדורגל ושחמט. בבית עם המשפחה ועם החברים הטובים הוא מסתדר מעולה. הקושי שלו הוא בבית ספר. הוא מתקשה לחזור לבית הספר לאחר שבת ובכלל לאחר כל חג או חופשה. באותם בקרים הוא מתלונן על כאבי בטן ונראה קצת חיוור. אימו לא יודעת האם הוא אכן חולה או שמדובר בחרדה. היא לקחה אותו מספר פעמים לרופא המשפחה שבדק אותו ואמר שהכל בסדר. הוא הסביר לאמא שמדובר כנראה בתסמינים של חרדה וכדאי לקבל ייעוץ של איש מקצוע איך להתמודד עם זה. במקביל המחנכת של ראובן התקשרה וסיפרה שהיא מתחילה לדאוג לו. הציונים שלו ירדו לאחרונה והוא מפספס יותר מדי ימי לימודים. היא גם הציעה להתחיל טיפול.

מעגל קסמים

חרדה מאופיינת ממספר מרכיבים: מחשבות חרדתיות, רגשות, שינויים פיזיולוגיים והתנהגות נמנעת. המחשבות החרדתיות הם תלוי זמן או מצב. למשל אצל ראובן המחשבות החרדתיות שלו היו "אולי לא ירצו לשחק איתי בהפסקה" או "אין לי מספיק חברים". כתוצאה מכך ראובן הרגיש חרדה שלוותה בכאבי בטן, דפיקות לב, הזעה קרה וצורך ללכת הרבה לשירותים. כתוצא מכל זה ראובן נמנע פעמים רבות מללכת לבית הספר. ככל שהוא נמנע מללכת ללימודים ממילא גם הוא היה מחוץ לעניינים של החברה וכתוצאה מכך היה פחות מעורה בחיי החברה של הכיתה. זוהי דוגמה למעגל קסמים.

לקביעת תור עם יאיר ברקו, MSW מטפל CBT מומחה 054-5907853