טיפול בחרדות- והעיקר לא לפחד כלל?

טיפול בחרדה

למה יש לי חרדות? הסבר פסיכו חינוכי על חרדה

בני אדם באשר הם פוחדים. אין אדם שלא מפחד מזמן לזמן. אפשר למנות למעלה מ-500 סוגים של חרדה. הנפוצים שבהם הם: חרדה חברתית, פחד גבהים, פחד טיסה, פחד מבעלי חיים, פחד מחושך, פחד מדם ועוד. בשפה המקצועית אנו מכנים זאת "פוביה".

למען האמת אפשר להגיד שזה לא תמיד רע לפחד. פחד הוא רגש חיוני והוא שומר עלינו מסיכונים שונים. הפחד נהיה בעייתי כאשר הוא מונע מהאדם או מסביבתו לחיות את החיים בצורה מלאה. אדם שסובל מחרדות נוטה להימנע מהמצב או האובייקטים שמעוררים  אצלו את תחושת החרדה. ההימנעות הזאת יכולה לפגוע מאוד בחיי האדם שמתמודד עם החרדה.

חרדה מתאפיינת גם בתחושות פיזיות כגון דופק מהיר, נשימה מהירה, הזעה וחולשה.

לדוגמה אדם שפוחד מנהיגה, עלול להימנע מנסיעות מסוימות, והוא נהיה מאוד תלותי בסביבתו שתסיע אותו ממקום למקום. או לדוגמה אדם עם חרדה מכלבים ימנע מביקור אצל הדודים שיש להם כלב בבית. סביר להניח שזה יפגע בקשרים המשפחתיים ויגרום לקשיים ומתחים במשפחה. חרדה שכיחה נוספת היא חרדת בריאות מצב שבו האדם חווה חרדה ביחס לבריאות שלו.

 אם לפני עשור הנתונים של ארגוני הבריאות העולמיים הצביעו על כך שדיכאון היא ההתמודדות הנפשית הכי נפוצה, הרי שבשנים האחרונות חרדות נהפכו לבעיה הכי מרכזית שרוב הפונים מתמודדים  איתה.

אני חושב שבשלב זה כבר מובן למה כדאי לטפל בחרדות. עוד על הימנעויות וחרדה

אז איך מטפלים בחרדות?

הבשורה הטובה היא שטיפול נכון בחרדות עובד. מחקרים רבים מצאו שטיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי יעיל מאוד ומניב תוצאות מצוינות בטיפול בחרדה. מחקרים שונים מצביעים על שיפור מתמשך בלמעלה מ 90% מהמטופלים.

שלבי טיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי בחרדות

1.שלב ראשון הוא שלב האבחון

חשוב להבין את מהות החרדה. האם מדובר בתופעה עצמאית או שמא מדובר בסימפטומים של הפרעה אחרת, כמו PTSD וכד'. לאחר מכן חשוב לקבל את תולדות החרדה, מה הנסיבות בהן היא הופיעה? נאסוף בצורה מדויקת את ההתפתחות. של הפוביה ואת המצבים שבהם היא מופיעה כיום. נבין את מאפייני הפוביה, מהן התגובות הרגשיות הגופניות והקוגנטיביות שהאדם חווה.

2. הסבר פסיכו חינוכי על חרדה

כולל הסבר מפורט אודות חרדה. הבנה של מנגנון  fight-flight-freeze.  הבנה של התסמינים הפיזיים של חרדה: דופק מואץ, הזעה, קשיי נשימה  וכו'. הסבר פסיכו חינוכי לחרדה הוא חשוב ביותר ועוזר לנרמל את המצב ולהבין את התופעות השונות הנלוות לחרדה.

ההסבר הפסיכו חינוכי לחרדה מדגיש שפחד היא תגובה טבעית ומועילה לסכנה כאשר יש סכנה אמיתית ומוחשית. הפחד עוזר להתכונן לבריחה מגורם הסיכון או לחילופין להילחם בו. למשל אם תתקלח פתאום במפגש עם חיה מסוכנת תגובת הפחד עשויה לעזור לך להתרחק ממנו. בהפרעות חרדה קורה תהליך שבו  תחילים לפחה מהתגובה הפיזיולוגית ורגשית הזאת של פחד. נוצר מעין "פחד מפני פחד".

3. חשיפה והבנייה קוגנטיבית

מחקרים רבים הראו שהנטייה האנושית הטבעית  להימנע מדבר מפחיד עלול להעצים את הפחד ממנו. ברור לנו שנכון להמנע מדברים מסוכנים ושצריך לנקוט זהירות מתאימה בקרב סכנות. הבעיה היא שכאשר נמנעים מדברים שהם לא  באמת מסוכנים, אלא רק מרגישים כך בגלל הערכה לא נכונה של המציאות ההימנעות רק מגבירה את עוצמת החרדה ופוגעת ביכולת לתפקד וליהנות מהחיים. בטיפול  לומדים להעריך בצורה יותר מתאימה את טיבה של סכנה אמיתית לעומת חרדה. נעשה שינוי בדפוסי החשיבה ביחס לסכנות העולם וליכולת של האדם להתמודד איתם.

במקביל לשיפור ושינוי דפוסי החשיבה, מתחילים בצורה הדרגתית להתחיל ביום יום להיחשף ולהתמודד עם מצבים שמעוררים  חרדה. שטיפול סי בי טי אנו קוראים לתהליך הזה "טיפול חשיפה". מחקרים מצביעים על כך שחשיפה מבוקרת לחרדה מאפשרת לאדם ללמוד להתמודד עם החרדה ואף להתגבר עליו. מהלך החשיפה נעשה בצורה מבוקרת  ושיטתית וכמובן בליווי של מטפל מוסמך. לבסוף נעשה סיכום של ההתקדמות  ובמניעת הישנות של החרדה.

לסיכום טיפול קוגנטיבי התנהגותי בחרדה היא השיטה היעילה והמוכחת ביותר לטיפול בחרדה.

קרא עוד על טיפול בחרדה

לקביעת פגישה  0545907853

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.