טיפול בפוסט טראומה

טיפול בפוסט טראומה (PTSD)

ישנם מספר טיפולים מרכזיים בגישה הקוגנטיבית התנהגותית (CBT, סי בי טי) עבור טיפול בפוסט טראומה. טיפולים אלו נבדקו ונחקרו על אלפי אנשים שסובלים מהפרעה פוסט טראומטית. הטיפולים הללו מוכחים ועובדים. שניהם טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים. אחד מתמקד יותר בטיפול התנהגותי, ואילו השני מתמקד יותר בטיפול קוגניטיבי. 

הטיפול הראשון נקרא  טיפול בחשיפה ממושכת
Prolonged Exposure Therapy זהו טיפול שפותח ע"י פרופ' עדנה פואה מאוניברסיטת פנסלבניה. המודל הטיפולי הזה זכה בהכרה בינלאומית ומספר פרסים יוקרתיים עבור מידת היעילות שלו.

בטיפול בחשיפה ממושכת מתמקדים בארבע מימדים, הטיפול כולל:

(1) פסיכו-אדוקציה על התסמונת הפוסט טראומתית

(2)  הרפיה

(3) חשיפה חיה

(4) חשיפה בדמיון.

מטרת הטיפול בכלל, והחשיפה בדמיון בפרט היא לעבד את הזיכרונות שקשורים לטראומה ע"י היזכרות ממושכת והחייאת הטראומה בזכרון. המטרה היא להישאר עם הדימויים הקשים ולא לברוח מהם. ובכך להגיע למצב שבו יש הפחתת חרדה ופחד הקשורים אליהם. התהליך הזה מאפשר לעבד את הזכרון הטראומתי ובכך להגיע להפחתה של המצוקה. התהליך מאפשר גם לשנות אמונות ותפסיות בלתי מסתגלות שהתפתחו בזמן הטרואמה, לגבי העצמי, אנשים אחרים והעולם בכלל. בנוסף האדם מחזיר את תחושת השליטה על חייו הרגשים ובכך יש הפחתה של תסמינים נוספים. מחקרים מצאו שמעל 80% מהמטופלים שהשתתפו בטיפול בחשיפה ממושכת הגיבו בשיפור ניכר וירידה משמעותית בתסמיני ההפרעה הפוסט טראומטית.

הטיפול המומלץ השני הינו עבור טיפול בפוסט טרואמה הוא Cognitive processing therapy טיפול בעיבוד קוגנטיבי להפרעה פוסט טראומטית. הטיפול פותח ע"י ד"ר פטרישה ריז'יק מאוניברסיטת דוק.

הטיפול מתמקד בארבע חלקים מרכזיים:

(1) פסיכו- אדוקציה לגבי הפרעה פוסט-טראומטית

(2) לימוד המודל הקוגנטיבי עם דגש על הקשר בין אירוע, מחשבה ורגש וכן של לימוד טכניקות התמדודדות להתמודדות ולשינוי של מחשבות בלתי מסתגלות

(3) עיבוד של החוייה הטרואמטית בעזרת טכניקות קוגנטיביות.

(4) זיהוי שינויים בקוגנציות כתוצאה מהטרואמה ותיקונם בקוגנציות ואומונות אדפטיביות. 

האם אתה חושב שאתה סובל מפוסט טראומה? נממליץ להכינס ולענות על השאלון הבא.

אפשר להחלים מהפרעה פוסט טראומטית בעזרת טיפול מקצועי.

לקביעת טיפול התקשרו 054-5907853