טיפול CBT למניעת פסיכוזה וסכיזופרניה

 

טיפול CBT למניעת פסיכוזה וסכיזופרניה

בשורות טובות, מחקרים עדכניים מלמדים אותנו כי טיפול CBT למניעת פסיכוזה וסכיזופרניה הינו יעיל ואפשרי. כיום התחום הרפואה והטיפול מושם דגש על מניעה ואיתור מוקדם. זה נכון לגבי תחומים רבים בבריאות, כגון בריאות הלב, אונקולוגיה ועוד. ההבנה היא שככל שינתן טיפול בשלב יותר מוקדם כך ניתן לגדוע בעיות טרם הפיכתם לקשות לטיפול. כך גם בתחום בריאות הנפש המחקרים העדכניים מצביעים על החשיבות שבטיפול מוקדם למניעה של התפתחות הפרעות נפשיות קשות.

ישנם גורמי סיכון אשר מכניסים אדם לקבוצת סיכון להתפתחות פסיכוזה. גורמי סיכון להתפתחות פסיכוזה הם- תורשה משפחתית של פסיכוזה, טראומות ילדות, בריונות ונידוי חברתי, הסתגרות חברתית ועוד.

אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון הזאת יכולים להיות מטופלים בהצלחה ב CBT  למניעה מעבר ממצב סיכון אל פסיכוזה פעילה וסכיזופרניה. מה שמייחד אנשים במצב סיכון טרום פסיכוטי הוא שבשלב זה יש עדיין פתיחות להסברים שונים לסימפטומים שהם חווים. טיפול CBT מתייחד בכך שהוא מקנה למטופל את היכולת לבחון את מחשבותיו ולבדוק את מהימנותם. המטופל לומד להעריך בצורה מדויקת יותר מחשבות בלתי-מסתגלות ואוטומטיות, ובהמשך להפחית את עוצמת הרגשות השליליים המתעוררים בעקבותיהן. זיהוי העיוותים הקוגניטיביים באמצעות הדיאלוג הסוקראטי עובר הטיפול להתמקד בפיתוח תגובות רציונליות למחשבות המטופל.

מחקרים שונים מצביעים על יעילות טיפול CBT למניעת מצב פסיכוטי כאשר היעילות שלו דומה ליעלות טיפול אנטי פסיכוטי ועוד ללא תופעות לוואי. 

איך ניתן להתמודד עם פסיכוזה בעזרת כלים קוגניטיביים התנהגותיים?

טיפול CBT  למניעת פסיכוזה מתמקד בתהליכים קוגניטיביים ומטא קוגניטיביים. מסיבות שונות אנשים אם נטייה לפסיכוזה קולטים ומתמקדים יותר בטריגרים טריוויאליים כגון טריגרים שמפורשים כאיום ואשר מלוות במחשבות רדיפה, או טריגרים שמביאים למחשבות גדלות. לאחר מכן יש נטייה לפרש את אותם התסמינים באופן שלילי ושגוי כגון באמצעות עיוות קוגניטיבי של קפיצה למסקנות או מיקוד קשב שלילי. לאחר מכן הרבה פעמים יש גם הימנעות ממצבים שונים שהיו יכולים להפריך את אותם מסקנות ובאופן הזה לאט לאט נוצרת מעגל קסמים שלילי. 

בהתאם לכך בטיפול CBT  למניעת פסיכוזה וסכיזופרניה, העבודה הטיפולית מתמקדת בזיהוי אותם עיוותים קוגניטיביים, והבנייה קוגניטיבית מחודשת לאותם מחשבות על מנת שלא יקבעו ויהפכו לקבועות. זה נעשה באמצעות מגוון התערבויות קוגניטיביות והתנהגויות. בין היתר ע"י תשאול סוקראטי, מציאת הסברים חילופיים ותרגול של מיקוד קשב בעניינים שונים. בהיבט ההתנהגותי מושם דגש על יצירת קשרים חברתיים ושיתוף של אנשים אחרים בסימפטומים על מנת לבדוק את תקיפותן. 

התערבויות נוספות מתמקדות בקו-מורבידיות שיש, כגון בדיכאון וערך עצמי נמוך. בנוסף עבודה על סכמות (אמונות יסוד) חשובה משום שלאנשים שיש נטייה לפסיכוזה יש נטייה לסכמות שליליות כלפי עצמן וכלפי אנשים אחרים. 

סיכום

לסיכום, מחקרים עדכניים מלמדים אותנו שיש אפשרות בעזרת טיפול CBT למניעת פסיכוזה וסכיזופרניה להגיע להשיגם משמעותיים ולמנוע התפתחות הפרעות נפשיות קשות. אם אתה או אדם יקר לך סובל מסכיזופרניה רצוי לקבוע בהקדם לטיפול CBT  למניעת פסיכוזה וסכיזופרניה.

וגם כאשר כבר ניתנה אבחנה של סכיזופרניה טיפול CBT  (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) יכול להית מאוד אפקטיבי.

לקריאה נוספת ולקביעת פגישה 054-5907853