דפי עבודה CBT

דפי עבודה CBT

כלי מרכזי בטיפול CBT סי בי טי  הוא עבודה העכשווית לשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות. לכל אחד מאיתנו דפוסי חשיבה שהתפתחו אצלו מגיל צעיר מאוד והשתרשו במהלך השנים. המחשבות הללו עשויות להיות אדפטיביות וחיוביות, או לחילופין בלתי אדפטיביות ומעכבות. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אנו רוצים לבדוק את טיב המחשבות שלנו. לכולנו דפוסי חשיבה שהם לעתים בלתי מסתגלים. בסי בי טי אנו קוראים לזה "עיוותי חשיבה" או כשלים מחשבתיים (לחץ כאן לטופס עיוותי חשיבה PDF). בתרגול אנו רוצים לבחון את המחשבות ורגשות וההתנהגות שלנו בצורה עניינית כמו שחוקר עושה כאשר הוא בא לבדוק תופעה מדעית. עם הזמן יתכן ונשים לב לכך שחלק מהמחשובת שלנו הם בלתי מסתגלות ונרצה לשנות אותן. שינוי דפוסי מחשבה נעשה עי תרגול ואימוץ דפוסי חשיבה סתגלתניים יותר. מדובר בתהליך שאורך זמן וכרוך בתרגול. לשם כך ריכזתי לפניכם מספר כלים ודפי עבודה CBT לשימושכם. 

השימוש בדפי עבודה CBT פתוח לכולם  עם התייחסות אישית של מטפל CBT מומחה.


לחץ כאן ליומן מחשבות ורגשות PDF

דפי עבודה cbt

1. עיוותי חשיבה (כשלים מחשבתיים)

האם אתה קופץ למסקנות על סמך מידע חלקי בלבד שיש לך? לדוגמה, חברה לא אמרה לי שלום יפה. קפצתי למסקנה שהיא בטח כועסת עלי. או למשל, הבוס שלי לא פרגן לי בישיבת צוות, קפצתי למסקנה שהוא לא מעריך את העבודה שלי.
האם אתה מנבא את העתיד שלא על סמך עובדות? או על סמך עובדות חלקיות? למשל: אני בטח אכשל במבחן, אני בטח אחלה במחלה קשה, בטוח אכנס לבעיות כלכליות. העסקה הזאת לא תצליח.
נטייה לחשוב שהגרוע מכל יקרה. וכן אם זה יקרה לא תהיה לי היכולת לעמוד בזה. למשל "בטוח אסמיק ואגמגם כאשר אפגש עם אדם מסוים. ואם זה יקרה אותו אדם ידחה אותו וילגלג עלי". כמו שניתן לראות יש כאן ציפייה לרחיש גרוע וכן לחוסר יכולת להתמודד עם אותו תרחיש.
נטייה למדוד כל דבר בקנה מידה שרירותי וקיצוני. הסתכלות של שחור או לבן תוך התעלמות מגווני הביניים.
נטייה להיתפס רק לחלקים שלילייים תוך התעלמות מחלקים חיוביים. ועל פי אותו פרט שלילי אתה נוטה לפרש את כל החוייה שלך באופן שלילי
אתה חושב באופן נוקשה על פי כללים שקבעת לעצמך. למשל "אני חייב לעשות כך וכך". "אסור לי לחשוב כך". פעמים רבות הכללים הללו מופנים פנימה כלפי עצמך וכן כלפי אחרים.

2. שינוי מחשבות אוטומטיות

שירות זה ניתן למטופלים בלבד או לאורחים באתר תמורת תשלום

3. ניסוי התנהגותי

למשל, אדם עם חרדה חברתית ירצה לבדוק האם החברה תדחה איתו עם ידבר בכיתה.
התייחוסת לניסוי ההתנהגותי ניתנות למטופלים שלי. או לאורחים תמורת תשלום.


לשאלונים נוספים

מדוע חשוב כל כך להשתמש בדפי תרגול של CBT? 

בני אדם הם ייצורים לומדים. אנחנו כל הזמן לומדים דברים חדשים, ומחזקים או מחלישים דברים אחרים שלמדנו בעבר. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי יש חשיבות רבה ללמידה ולתרגול שנעשה בין הפגישות הטיפוליות. המחקר והניסיון הקליני מראים לנו באופן ברור שכדי לראות שינוי אמיתי צריך לתרגל ולהפנים את הנלמד בטיפול גם מחוץ לחדר הטיפולים. על מנת לעזור למטופלים להטמיע את הנלמד גם בין הפגיות אנו משתמשים בדפי עבודה של CBT. מספר מחקרים גדולים, כמו המחקר של ( KATZANIS, 2010ׂׂ) מצאו השפעה חיובית ישירה של תרגול מיומנויות קוגניטיביות התנהגותיות להפחתת תסמינים פסיכופתולוגיים. 

מה חייבים לדעת על תרגול CBT בבית?

אחד מהראשונים להשתמש בדפי תרגול ושיעורי בית בין טיפול לטיפול הוא לא אחר מאשר אבי שיטת ה CBT ד"ר אהרן בק. הוא זיהה 4 מרכיבים חשובים לתרגול סי בי טי. 

  1. שיעורי בית צריכים להיות ברורים וספיציפיים. 
  2.  חשוב לתת את הרציונל הקוגניטיב מאחורי התרגול.
  3. יש לברר עוד בטיפול עצמו האם המטופל מוכן ויכול לבצע את התרגול. 
  4. בטיפול הבא יש להתייחס להתקדמות ולנלמד מתרגול ה CBT בבית.

האם התרגול צריך להיות מותאם אישית?

ככלל שהתרגול יהיה יותר מותאם אישית לצרכים הספציפיים שלך כך הוא יהיה יותר אפקטיבי. טיפול CBT הוא טיפול ככל טיפול פסיכותרפיה אחר. הוא טיפול אמפירי ומבוסס מחקר. ודווקא בשל כך הוא גם מותאם אישית דורש ידע ומיומנות. וזה נכון גם לתרגול בין הפגישות. 

מקורות

Haller, E., & Watzke, B. (2021). The role of homework engagement, homework-related therapist behaviors, and their association with depressive symptoms in telephone-based CBT for depression. Cognitive Therapy and Research, 45(2), 224-235.‏

Kazantzis, N., Whittington, C., & Dattilio, F. (2010). Meta-analysis of homework effects in cognitive and behavioral therapy: A replication and extension: homework assignments and therapy outcome. Clinical Psychology: Science and Practice, 17(2),

Kazantzis, N., Brownfield, N. R., Mosely, L., Usatoff, A. S., & Flighty, A. J. (2017). Homework in cognitive behavioral therapy: A systematic review of adherence assessment in anxiety and depression (2011–2016). Psychiatric Clinics of North America, 40(4), 625–639