טיפול CBT בפסיכוזה: אין זו אגדה

טיפול CBT בסכיזופרניה CT-R

מה זה פסיכוזה?

פסיכוזה (באנגלית: Psychosis) היא מצב נפשי קיצוני של אובדן חלקי או מלא של הקשר עם המציאות ופגיעה בשיפוט ובתובנה. אדם שנמצא במצב פסיכוטי מתקשה להבדיל בין המציאות החיצונית לעולמו הפנימי – לרוב על רקע הזיות ומחשבות שווא. לעיתים באה פסיכוזה לידי ביטוי בחשיבה, בדיבור או בהתנהגות שהם בלתי מאורגנים בצורה קיצונית.

מה סטיגמה קשורה לכך?

בציבור הרחב ובקרב אנשי מקצוע רבים קיימת תפיסה לפיה אין אפשרות לטפל ולעזור לאנשים עם פסיכוזה בעזרת טיפולים פסיכו-תרפויטים. יש הסבורים שרק תרופות עוזרות. כן, התרופות עוזרות ולעתים נחוצות. עם זאת לא ניתן להסתפק אך ורק במתן תרופות. התרופות חשובות ומצמצמות את חלק מהסימפטומים, אך הן לא מלמדות את האדם איך להתמודד עם מחשבות רגשות והתנהגויות שבאות בעקבות ההפרעה.

מטפלים רבים חוששים לגשת ולטפל באנשים עם פסיכוזה. הדבר נובע בדרך כלל מתוך חוסר היכרות עם האנשים, חוסר היכרות עם הספרות והמחקרים העדכניים, וכן גם מתוך חשש. מעטים הם המטפלים בארץ שמומחים בטיפול קוגנטיבי התנהגותי וגם מומחים בעבודה עם אנשים שמתמודדים עם פסיכוזה.

האם טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) מתאים עבור אנשים שמתמודדים עם פסיכוזה (סכיזופרניה וכד')?

התשובה היא- כן! בהחלט כן טיפול CBT בפסיכוזה הוא טיפול מבוסס מחקר שנמצא יעיל. היום אנחנו יודעים לומר בפירוש שאפשר להקל מאוד על סימפטומים של פסיכוזה בעזרת טיפול CBT. וזה כבר מוכח מדעית ומבוסס עובדות (Evidence Based Practice) במחקרים רבים. בשנים האחרונות מי שמקדיש זמן ומאמץ רב להתאמת הטיפול הקוגניטיבי לאנשים עם סכיזופרניה הוא ד"ר אהרן בק מייסד שיטת הסי בי טי. הוא מכנה את התיאוריה שלו טיפול קוגניטיבי מכוון החלמה (recovery oriented cognitive therapy, CT-R). 

מה הבסיס התיאורטי טיפול CBT בסכיזופרניה?

במחקרים אחרונם שנעשים אצל ד"ר אהרן בק ושותפיו באוניברסיטת פנסליבניה זיהו שמרכיב חשוב בעבודה עם אנשים שמתמודדים עם סכיזופרניה הוא הבנה באיזה מצב נפשי (MODE) הם נמצאים. תיאוריית מצבי עצמי ומודים הוא בסיס בסכמה תרפיה. תיאוריה זו מסבירה שהאדם עובר בין מצבי תודעה עצמיים שונים. כך שאותו אדם יכול להיות במצב עצמי של חוסר תפקוד מוחלט, ותוך פרק זמן קצר יחסית לעבור למוד של תפקוד. נדגים זאת ע"י דוגמה. משה בן 42 מתמודד עם סכיזופרניה, מתקשה בתפקוד היום יומי שלו. עם זאת כאשר חבר התחיל לדבר איתו על נושא שהוא אוהב הוא מיד נדלק וניהל שיחה רגילה לכ דבר ותקשר בצורה טובה. מה קרה כאן? ד"ר בק מסביר שאותו אדם עבר בין מצבי עצמי שונים. הוי אומר ממצב של חוסר תפקוד למוד של תפקוד ע"י זה שעברו לדבר על נושא שעניין אותו. 

מה מאפיין את מצבי העצמי של חוסר תפקוד?

חוסר התפקוד בסכיזופרניה נקרא בדרך כלל בפסיכיאטריה "תסמינים שליליים". הכוונה לקבוצת סימפטומים סימנים שליליים כוללים השטחה רגשית, דלות בתוכן המחשבות וברגשות, הזנחה אישית (היגיינה ירודה, לבוש מרושל), חוסר מוטיבציה, חוסר הנאה כללי ונסיגה חברתית. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בסכיזפורניה אנו מזהים את צורת החשיבה שנמצאת במוד הזה. כך למשל צורת החשיבה שמפיינת נסיגה חברתית היא "אני לא יכול להתחבר לאנשים אחרים".צורת החשיבה של חוסר הנאה "אני לא יכול להינות משום דבר". 

מה מייחד טיפול קוגניטיבי בסכיזופרניה?

  • דגש על חיבור למצב עצמי (MODE) של תפקוד. 
  • החלשת מצבי עצמי של ייאוש וחוסר תפקוד. 
  • קשר טיפולי חזק בין מטפל למטופל.
  • המוקד הוא לא בהפחתת סימפטומים.
  • אין עבודה של אתגור קוגניטיבי.
  • המוקד הוא חיבור לתחומי עניין, ערכים, כוחות וידע של המטופל. על מנת להתחבר למצב עצמי של הצלחה ומסוגלות.
  • לאחר החיבור לכוחות ולמצב עצמי של מסוגלות נעשית עבודה קוגניטיבית של זיהוי קוגניציות של מסוגלות ונעישת העצמה לאותם כוחות.
  • לאחר מכן נבנית תכנית התנהגותית הדרגתית על מנת להצליח להשיג את אותם רצונות.

נכתב ע"י יאיר ברקו, MSW. יאיר מטפל מומחה ומדריך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי מטפל מעל עשור במטופלים עם סכיזופרניה.

לקביעת טיפול 054-5907853

מקורות

Beck, A.T., Finkel, M.R. & Beck, J.S. The Theory of Modes: Applications to Schizophrenia and Other Psychological Conditions. Cogn Ther Res 45, 391–400 (2021). 

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.